Δουλειές στο σπίτι: η μέθοδος με τα αυτοκόλλητα-τελίτσες!

doyleies-sto-spiti-i-methodos-me-ta-aytokollita-telitsesΣυχνά, τα παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος ή σύνδρομο Άσπεργκερ δυσκολεύονται με τις μικροδουλειές μέσα στο σπίτι. Πολλές φορές η προσπάθεια για την εκτέλεσή τους  καταλήγει σε αγώνα και κούραση για γονείς και παιδιά. Οι γονείς θα προσπαθήσουν να εκλογικεύσουν την κατάσταση χωρίς αποτέλεσμα ή και να δωροδοκήσουν το παιδί, όχι πάντα με επιτυχία.

Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, όπως και τα περισσότερα άλλωστε παιδιά, δεν θέλουν να κάνουν δουλειές στο σπίτι. Αντίθετα, προτιμούν να ασχολούνται με αυτό που θέλουν.

Ωστόσο, τα παιδιά πρέπει να μάθουν να κάνουν αυτές τις μικροδουλειές έτσι ώστε στο μέλλον να έχουν τις γνώσεις και την ικανότητα να φροντίσουν τον εαυτό τους.

Το ερώτημα είναι αν μπορεί ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού να μάθει να κάνει δουλίτσες μέσα στο σπίτι χωρίς να  προηγηθεί ένας μεγάλος καυγάς. Υπάρχει τρόπος. Η μέθοδος με τις τελίτσες.

 

Πώς γίνεται;

Η μέθοδος με τις τελίτσες είναι απλή και εύκολη προς εφαρμογή. Θα χρειαστείτε: ντοσιέ με κλιπ, μαρκαδόρο και αυτοκόλλητα τελίτσες.

Αρχικά, φτιάξτε μια λίστα με 10 δουλειές που θέλετε να ολοκληρώσει το παιδί σας. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν δουλειές που του είχατε αναθέσει στο παρελθόν αλλά τις απέρριψε. Φροντίστε να υπάρχει ποικιλία στη λίστα σας, με αγγαρείες διαφορετικού τύπου. Αφού φτιάξετε τη λίστα σας, παρουσιάστε την στο παιδί σας και ζητήστε του να διαλέξει όποια θέλει. Πείτε του πως μόλις ολοκληρώσει την αγγαρεία που διάλεξε, θα βάλει ένα αυτοκόλλητο δίπλα στην αγγαρεία που ΔΕΝ θέλει να κάνει. Το παιδί επιλέγοντας να κάνει κάτι και απορρίπτοντας κάτι άλλο αποκτά δύναμη. Ελέγχει την κατάσταση με τα αυτοκόλλητα και τις αγγαρείες που απορρίπτει. Επαναλάβετε 5 φορές. Το παιδί θα έχει ολοκληρώσει 5 αγγαρείες και θα έχει κολλήσει 5 αυτοκόλλητα δίπλα σε αυτές που απέρριψε. Μην πιέσετε το παιδί να ολοκληρώσει την αγγαρεία που διάλεξε. Καλύτερα μια μισοτελειωμένη προσπάθεια παρά καθόλου προσπάθεια.

Εφαρμόστε την μέθοδο για 1-2 βδομάδες και στη συνέχεια, κάθε φορά που το παιδί τελειώνει με μια αγγαρεία, κολλήστε μισό από το αυτοκόλλητο στην αγγαρεία που απορρίπτει. Το παιδί μπορεί να αντιδράσει στην αρχή αλλά πάλι θα έχει το δικαίωμα να διαλέξει με τι δεν θέλει να ασχοληθεί. Επαναλάβετε αυτό το βήμα κάθε λίγες βδομάδες. Σιγά σιγά το παιδί σας θα ασχολείται με περισσότερες αγγαρείες από όσες απορρίπτει.

 

Πηγή: Teaching Asperger’s and Autistic Children to do Chores: The Dot Method

koritsaki_transparent backgroundΜέτρο μας η εξέλιξή σας.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s