Legos – κοινωνικό παιχνίδι και ανάπτυξη του λόγου

legos-koinoniko-paixnidi-kai-anaptyksi-toy-logo

Οι γονείς με παιδιά 5 ετών και πάνω ξέρουν, σίγουρα, δύο πράγματα για τα legos. Τα παιδιά τα λατρεύουν. Τα γυμνά σας πόδια όχι και τόσο! Ωστόσο, αξίζει το ρίσκο αφού τα παιδιά αγαπούν τόσο πολύ να χτίζουν με τα συγκεκριμένα τουβλάκια. Έχετε, όμως, σκεφτεί τις αμέτρητες δυνατότητες που προσφέρουν τα legos στην διαδικασία εκμάθησης και την γενικότερη αναπτυξιακή πορεία του παιδιού σας;

Τα legos αποτελούν πόλο έλξης για πολλά παιδιά, νεαρά άτομα και ενήλικες ποικίλης ιδιοσυγκρασίας. Κάποιοι ενήλικες χρησιμοποιούν τα τουβλάκια για συγκέντρωση και ηρεμία σε περιπτώσεις σύγχυσης. Έρευνες έχουν δείξει πως η ενασχόληση αυτή βοηθάει τα παιδιά που διστάζουν να επικοινωνήσουν με άλλα άτομα και τους προσφέρει ευκαιρίες να βιώσουν κοινωνικές επιτυχίες σε ένα ρεαλιστικό κοινωνικό πλαίσιο. Τα οφέλη του παιχνιδιού με legos είναι αποδεδειγμένα για μια ευρεία γκάμα ατόμων, όπως παιδιά με τις εξής διαταραχές:

  • Διαταραχές σε όλο το φάσμα του αυτισμού
  • Διαταραχές στην ανάπτυξη του λόγου
  • Αγχώδεις διαταραχές
  • Κατάθλιψη
  • Άλλες προκλήσεις σε επίπεδο επικοινωνίας και μάθησης

Στην Αμερική και με αφετηρία μία ιδέα του Daniel LeGoff (κλινικός ψυχολόγος) λειτουργούν ειδικές λέσχες για παιχνίδι με legos που φέρνουν παρέα ομάδες παιδιών και νεαρά άτομα με πάθος γι’ αυτά τα τουβλάκια. Αυτά τα άτομα αποτελούν δομή στήριξης για παιδιά που καλούνται να αναπτύξουν την ικανότητά τους να ακούν, να μιλούν και να μαθαίνουν να αλληλεπιδρούν μέσα από το παιχνίδι. Συστηματικά, έρευνες δείχνουν πως για όλα τα παιδιά το συχνό και δομημένο παιχνίδι με συνεργασία ενισχύει την ανάπτυξη του λόγου και της σκέψης και ενθαρρύνει την κοινωνική ευαισθητοποίηση και επιτυχία.

 

Πώς να χρησιμοποιήσετε τα legos στο σπίτι

Μπορεί η οργάνωση μιας λέσχης-ομάδας για παιχνίδι με legos μέσα στο χώρο σας να φαίνεται κάπως υπερβολική. Ωστόσο, μπορείτε και πιο απλούς τρόπους να οργανώσετε ένα δομημένο παιχνίδι με legos. Στόχος σας είναι να στηρίξετε το παιδί σας στην προσπάθειά του να μάθει να ακούει, να ανταποκρίνεται και να συνεργάζεται με εσάς, τα αδέλφια του ή και φίλους του που θα έχετε καλέσει στο σπίτι για παιχνίδι.

Σας δίνουμε κάποιες ιδέες:

Κάντε το παιχνίδι εφικτό

Αν έχετε στο σπίτι έναν φίλο του παιδιού ή απλά θέλετε να δείτε τα παιδιά σας να παίζουν μαζί, φροντίστε οι ιδέες που έχετε για την από κοινού προσπάθεια των παιδιών να είναι μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους. Δηλαδή, τα σετ που θα αγοράσετε ή θα δανειστείτε πρέπει να ιντριγκάρουν το παιδί αλλά και να του επιτρέπουν να δουλεύει χωρίς την δική σας βοήθεια. Μια τσαντούλα με πολλά κομμάτια είναι μια καλή, πρώτη επιλογή. Επίσης, τα μικρά οχήματα είναι πολύ δημοφιλή. Για τους μικρούς μας χτίστες, η ολοκλήρωση του σετ είναι σημαντική, οπότε σετ των 30-100 κομματιών θα είναι κατάλληλα για παιχνίδι με συνεργασία.

 

Οργανώστε το υλικό σας

Η αποθήκευση αποτελεί μεγάλο θέμα για πολλούς λάτρεις των legos. Αν το παιχνίδι σας περιλαμβάνει πολλά παιδιά και στόχος σας είναι η συνεργασία μεταξύ των παιδιών, θα πρέπει να προσέξετε για το τι είναι διαθέσιμο σε κάθε παιδί. Σε αρκετές περιπτώσεις, όταν γονείς, θεραπευτές και εκπαιδευτικοί βάζουν στην άκρη χρόνο και χώρο για το παιχνίδι με legoς, διαπιστώνουν πως ένα συγκεκριμένο κομμάτι της κατασκευής μαγνητίζει το ενδιαφέρον των παιδιών. Η ενασχόληση με συγκεκριμένα και ιδιαίτερα κομμάτια είναι πολλές φορές εμμονική. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον φαίνεται πως προκαλούν και οι φιγούρες (ανθρωπάκια). Έχουν μεγάλη πέραση, είναι αξιοζήλευτα και συνήθως αποτελούν αιτία για καυγάδες και αντιδράσεις. Είναι ο μικρός τους θησαυρός.

Υπάρχουν αρκετές επιλογές για την αποθήκευση των legos. Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι η κατανομή και φύλαξη ανάλογα με το χρώμα ή τη λειτουργία του κάθε κομματιού. Για παράδειγμα, βάσεις για την κατασκευή, ρόδες, ροζ τουβλάκια, πορτοκαλί τουβλάκια κτλ. Οι φιγούρες μπορούν να αποθηκευτούν σε κουτάκια με εσωτερικά χωρίσματα για κάθε ξεχωριστό μέλος του σώματος, αξεσουάρ (καπέλα, κράνη) και άλλα εξαρτήματα (πανοπλίες, όπλα, κομμάτια που αντιστοιχούν σε μέρη της ιστορίας όπως μήλα, αράχνες, φίδια, λουλούδια κτλ.) Αφήστε και ένα τμήμα στο κουτί σας για τα μέρη που είναι πλέον μισά και έχει χάσει το παιδί σας. Σε ένα άλλο κουτάκι, φυλάξτε τις φιγούρες και τα κομμάτια με τη μεγαλύτερη ζήτηση.

 

Στήστε το σκηνικό του παιχνιδιού σας

Καλό είναι να έχετε κοντά σας τις οδηγίες και το υλικό για το παιχνίδι. Σκεφτείτε πρακτικά. Αν τα παιδιά δυσκολεύονται να πάρουν και να περιμένουν τη σειρά τους για να παίξουν, καθορίστε ποιος παίζει με τι βάζοντας σε ένα δίσκο τα κομμάτια που αναλογούν στο κάθε παιδί. Αν τα πεταμένα legos στο πάτωμα είναι πρόβλημα για εσάς, διαμορφώστε ένα μικρό χώρο για το παιχνίδι ή χρησιμοποιήστε δίσκους με πλαίσιο (ikea klack tray) μέσα στους οποίους το παιδί μπορεί να ακουμπάει τα legos χωρίς να τα πετάει εδώ και κει.

 

Θέστε κανόνες

Εξηγήστε με σαφήνεια τους κανόνες πριν ανοίξετε το κουτί με τα legos. 2 με 4 απλοί κανόνες είναι αρκετοί. Σίγουρα γνωρίζετε τι λειτουργεί καλύτερα για τα παιδιά σας, ωστόσο σας παραθέτουμε τους πιο δημοφιλείς κανόνες:

  • Άκουσε τους άλλους
  • Χρησιμοποίησε λέξεις
  • Κράτησε τα χέρια σου και τα πόδια σου κοντά στο σώμα σου
  • Κοίτα τι κάνεις εσύ
  • Αν το χαλάσεις, θα το φτιάξεις. Αν δεν μπορείς να το φτιάξεις, ζήτησε βοήθεια από έναν μεγάλο
  • Αν θέλεις βοήθεια, ζήτησε βοήθεια
  • Όχι δοντάκια στα legos
  • Βοήθησε να μαζέψουμε

 

Αναθέστε ρόλους

Αυτό είναι και το σημαντικό κομμάτι του δομημένου παιχνιδιού με legos αν θέλετε να χτίσετε το λόγο του παιδιού και να βοηθήσετε στην κοινωνική του επιτυχία. Υπάρχει πλήθος ρόλων που μπορείτε να αναθέσετε στον εαυτό σας, στο παιδί σας και στους άλλους παίκτες: μηχανικός, χτίστης, προμηθευτής, σύμβουλος κα.

  • Ο μηχανικός ελέγχει αν η τελική κατασκευή ταιριάζει με την εικόνα. Λέει στα μέλη της ομάδας ποια τουβλάκια χρειάζονται και δίνει οδηγίες για το πώς ενώνουμε αυτά τα τουβλάκια για να φτιάξουμε την εικόνα που βλέπουμε στις οδηγίες.
  • Ο χτίστης ακολουθεί τις οδηγίες του μηχανικού και ενώνει τα τουβλάκια.
  • Ο προμηθευτής βρίσκει τα σωστά τουβλάκια για τον χτίστη.
  • Ο σύμβουλος ελέγχει αν όλοι συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν.

 

Δώστε χώρο στο παιδί αλλά συνεχίστε να το στηρίζετε

Αυτός είναι και ο στόχος σας. Γι’αυτό οργανώνετε αυτές τις ομάδες και δεν αφήνετε το παιδί μόνο στο δωμάτιό του να παίξει με ένα σωρό από legos. Η διαφορά έγκειται στην αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών. Δυστυχώς, ένα πλαστικό κομμάτι και μόνο δεν είναι αρκετό.

Για να είναι πετυχημένο το παιχνίδι με τα legos και να μάθει το παιδί να μιλάει και να αλληλεπιδρά, θα πρέπει να παρέχετε στήριξη στο παιδί σας.

Πρέπει να αφιερώσετε χρόνο και ενέργεια για αυτήν την δραστηριότητα. Ενισχύστε την επίγνωση του παιδιού για το τι συμβαίνει στο παιχνίδι μέσα από μοντέλα συμπεριφοράς και παροτρύνσεις.

Αποφύγετε τις εντολές, τις πολύ συγκεκριμένες οδηγίες και την καθοδήγηση. Αφήστε το παιδί να συναναστραφεί με τους άλλους παίκτες και δώστε του χώρο να διαπραγματευτεί. Παραμείνετε διαθέσιμοι στο παιδί.

Στηρίξτε το παιδί και βοηθήστε το να αναπτύξει δεξιότητες όπως να μένει σε αυτό που κάνει, να επικοινωνεί, να συνεργάζεται, να συμβιβάζεται και να διαπραγματεύεται μέσα από προσεκτική, μη λεκτική συμπεριφορά σαν αποτέλεσα σκέψης. Ενθαρρύνετε το παιδί να συμμετέχει και να μάθει να λύνει τα κοινωνικά προβλήματα όταν προκύπτουν, παρέχοντας παράλληλα συναισθηματική στήριξη. Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος; Απλά να είστε εκεί, να έχετε επίγνωση της κατάστασης και να προσπαθείτε μαθαίνοντας μαζί με το παιδί σας.

Καλή διασκέδαση! ❤

 

Πηγή: How Playing with Lego Builds Language Learning and Social Success, the-elbowroom.com

koritsaki_transparent backgroundΜέτρο μα η εξέλιξή σας.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s