Απλές συμβουλές για την ώρα του φαγητού και απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις

aples-symvoyles-gia-tin-ora-toy-fagitoy-kai-apantiseis-se-syxnes-erotiseis

Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό, συνεπώς οι οικογένειες πρέπει να είναι δημιουργικές όταν θα ακολουθήσουν τις συγκεκριμένες συμβουλές. Αυτές οι στρατηγικές μπορούν να φανούν αποτελεσματικές στη πλειοψηφία των διατροφικών προβλημάτων τα οποία μπορεί να συναντήσετε. Μαζί με την υποστήριξη των ειδικών θεραπευτών που ασχολούνται με το παιδί σας, οι παρακάτω δράσεις μπορούν να βοηθήσουν στην αργή και σταθερή βελτίωση σε θέματα διατροφής.

 

Σχεδιάστε ένα συστηματικό πρόγραμμα διατροφής και μια ρουτίνα

Είναι σημαντικό να βάζετε το παιδί σας να τρώει στο ίδιο μέρος και να ακολουθεί τα γεύματα (πρωινό, δεκατιανό, κλπ) σε προγραμματισμένο χρόνο ώστε να ακολουθεί μια ρουτίνα η οποία θα το βοηθήσει να καταλαβαίνει πως ήρθε η ώρα του γεύματος, τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια αυτού και τι πρέπει κάθε φορά να κάνει.

 

Αποφύγετε να δίνετε στο παιδί να τρώει ανάμεσα στα καθορισμένα γεύματα

Μην αφήνετε το παιδί σας να ‘τσιμπολογά’ σνακ όλη τη μέρα. Καλό είναι να μην έχετε διαθέσιμο φαγητό και αναψυκτικά εκτός των γευμάτων. Κάτι τέτοιο περιορίζει την όρεξή τους, την προθυμία τους να δοκιμάσουν νέα φαγητά, αλλά και των αριθμό των ημερήσιων θερμίδων που λαμβάνουν. Θέστε πέντε με έξι προγραμματισμένα γεύματα τη μέρα και περιορίστε το να τρώει το παιδί εκτός αυτών. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο να ακολουθείται και από τα άλλα μέλη της οικογένειας ώστε να το κάνει και το ίδιο το παιδί.

 

Εφοδιαστείτε με ένα άνετο και υποστηρικτικό καρεκλάκι φαγητού

Τοποθετήστε το παιδί σας σε ένα ψηλό καρεκλάκι φαγητού ανάλογο με το ύψος του τραπεζιού και το μέγεθος του παιδιού, τέτοιο ώστε να μπορεί να στηριχτεί και να μην κρέμονται τα πόδια του. Η σταθερότητα αυτή προωθεί τις προσδοκώμενες διατροφικές συμπεριφορές και μειώνει την αποδιοργανωμένη συμπεριφορά επιτρέποντας στο παιδί να αισθάνεται σταθερό και ασφαλές.

 

Ορίστε τη διάρκεια του γεύματος

Ακόμα και αν το παιδί φαίνεται να τσιμπολογά, το μεγαλύτερο μέρος της τροφής του το καταναλώνει τα πρώτα 30 λεπτά. Βάλτε χρονικό περιθώριο στα κύρια γεύματα τα 30 λεπτά και στο κολατσιό τα 15 λεπτά. Στο τέλος κάθε γεύματος, απομακρύνετε όλο το φαγητό και αφήστε το παιδί σας να ασχοληθεί με άλλες δραστηριότητες.

 

Ελαχιστοποιήστε τους διασπαστές

Υπάρχουν πολλά που μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού από το φαγητό. Για παράδειγμα, η τηλεόραση. Προσπαθήστε να ταΐζετε το παιδί σας όταν βρίσκεται σε εγρήγορση και μπορεί να εστιάσει στη διαδικασία.

 

Βάλτε το παιδί σας να συμμετέχει

Επιτρέψτε στο παιδί σας να σας βοηθήσει στην επιλογή και προετοιμασία του γεύματος, ακόμα και αν τελικά δεν το δοκιμάσει. Η συμμετοχή του παιδιού στην προετοιμασία του φαγητού, του επιτρέπει να εξερευνήσει και να παίξει με τα διάφορα τρόφιμα ανεξάρτητα με την προσδοκία του να δοκιμάσει.

 

Υιοθετήστε ευχάριστες και υγιεινές διατροφικές συνήθειες

Τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της παρατήρησης. Κατά τη διάρκεια των οικογενειακών γευμάτων, οι γονείς και τα άλλα μέλη της οικογένειας πρέπει να δείχνουν καλή διατροφική συμπεριφορά προς το παιδί. Κάντε το γεύμα διασκεδαστικό και μην δίνετε υπερβολική έμφαση στο αν τρώει το παιδί σας. Μην ασχολείστε επανειλημμένα με το να το προτρέπετε να φάει, ή να το καλοπιάνετε συνεχώς. Κάνοντας υγιεινές διατροφικές επιλογές για όλη την οικογένεια, δείχνετε στο παιδί σας πώς να επιλέγει τις υγιεινές τροφές.

 

Επιβραβεύστε τις θετικές συμπεριφορές

Δώστε κάποια επιβράβευση στο παιδί σας όταν προσπαθεί ή δοκιμάζει καινούργια φαγητά. Για παράδειγμα, ανταμείψτε το άμεσα με ένα αυτοκόλλητο. Κάτι τέτοιο θα το ενθαρρύνει να υιοθετήσει τις νέες διατροφικές συνήθειες. Να θυμάστε πως η επιβράβευση της σωστής συμπεριφοράς κατά τη διάρκεια του γεύματος θα αυξήσει την πιθανότητα να επαναλάβει το παιδί τη συμπεριφορά αυτή.

 

Αγνοήστε τις αρνητικές συμπεριφορές

Όσο είναι δυνατόν, αγνοήστε το παιδί σας όταν κάνει πράγματα όπως να φτύνει το φαγητό, να το πετά, ή να αρνείται να φάει. Αυτό συμβαίνει γιατί μπορεί να θέλει να σας τραβήξει την προσοχή με τον τρόπο αυτό αλλά εσείς δεν θέλετε να ενθαρρύνετε αυτή του τη συμπεριφορά. Αυτές οι συμπεριφορές όταν είναι σοβαρές, πρέπει να αντιμετωπίζονται με αυστηρή καθοδήγηση από κάποιον ειδικό.

 

Να θυμάστε τον κανόνα των 3

Είναι σημαντικό το φαγητό που προσφέρετε  στο παιδί σας να του αρέσει, όμως πρέπει να πειραματίζεσθε και με κάποια που δεν του αρέσουν ακόμα.  Ένας καλός εμπειρικός κανόνας είναι κάθε γεύμα να αποτελείται από 3 φαγητά. Προσφέρετε στο παιδί σας ένα ή δύο φαγητά που του αρέσουν και συμπεριλάβετε και ένα φαγητό που δεν του αρέσει ακόμα.  Αν δεν σας επιτρέψει να βάλετε το καινούργιο φαγητό στο πιάτο του, βάλτε το σε ένα ξεχωριστό πιάτο κοντά του ώστε να το συνηθίσει.

 

Παρουσίαση

Παρουσιάστε τα νέα φαγητά σε μικρές μπουκίτσες και με ευχάριστο τρόπο ώστε να γίνει το παιδί πιο δεκτικό στο να δοκιμάσει.

 

Συχνές Ερωτήσεις

Για πιο λόγο το παιδί μου προτιμάει τις επεξεργασμένες τροφές και τους υδατάνθρακες ενώ αποφεύγει τα φρούτα και τα λαχανικά;

Οι τροφές με υδατάνθρακες έχουν συχνά πιο ήπια γεύση και οσμή και λιγότερο έντονα χρώματα. Επίσης, το πόσο τραγανό είναι ένα φαγητό παίζει ρόλο στην προτίμηση του παιδιού, αφού μπορεί να το κινητοποιήσει αισθητηριακά. Από την άλλη πλευρά, τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν έντονα χρώματα, γεύσεις και μυρωδιές που αποτελούν ερεθίσματα μεγάλης έντασης για το παιδί.

 

Πώς μπορώ να αποτρέψω το παιδί μου να αποκλείει κάποια φαγητά από το διαιτολόγιό του; Πώς να το ενθαρρύνω να διευρύνει την ποικιλία των τροφών που προτιμάει;

Είναι σημαντικό να μην τρώει για περισσότερο από μια μέρα το ίδιο φαγητό. Καλό θα είναι να υπάρχει μια ποικιλία στα φαγητά  που μαγειρεύετε και να μην επαναλαμβάνονται πολύ συχνά. Συνήθως,  παιδιά με ΔΑΦ εκδηλώνουν ενδιαφέρον μόνο σε συγκεκριμένα φαγητά και τους είναι δύσκολο να δοκιμάζουν καινούργια. Σε αυτή τη περίπτωση, μπορείτε να δοκιμάσετε να αλλάξετε λίγο τον τρόπο που μαγειρεύετε το φαγητό ή να προσθέστε κάποιο καινούργιο υλικό ώστε να είναι πιο μικρή η αλλαγή.

 

Το παιδί μου δεν δέχεται να καθίσει στο καρεκλάκι φαγητού, αλλά ούτε στο τραπέζι με όλη την οικογένεια. Προτιμάει να  περιφέρεται γύρω από το τραπέζι, να τρώει λίγο από το φαγητό ενώ κινείται. Μπορεί να γίνει κάτι ώστε να αλλάξει αυτό;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να δυσκολεύεται να παραμείνει στο τραπέζι κατά τη διάρκεια του γεύματος. Κάποια παιδιά με υψηλά επίπεδα ενεργητικότητας δυσκολεύονται να παραμείνουν  καθιστά, ακόμα και για ένα μικρό χρονικό, σε δραστηριότητες όπως  στο φαγητό. Το παιδί μπορεί να αντιδράσει στη θέα ενός φαγητού που δεν του αρέσει ή δεν του είναι οικείο. Ακόμα, τα πολλά φαγητά στο τραπέζι μπορεί να αποτελέσουν έντονα ερεθίσματα για το παιδί, λόγω των χρωμάτων και των οσμών. Είναι δύσκολο για το παιδί να ανέχεται αυτά τα ερεθίσματα και κάθεται άνετα στο τραπέζι. Επίσης, το άγχος προκαλούν οι κοινωνικές καταστάσεις, όπως ένα γεύμα με άλλα άτομα, μπορεί να είναι ένας άλλος λόγος για τον οποίο το παιδί αντιδράει.

Αυτό που μπορεί να βοηθήσει σε υπερδραστήρια παιδιά, είναι η ένταξη ασκήσεων αδρής κινητικότητας (να χοροπηδήσει, να τρέξει).  Με αυτές τις ασκήσεις, το παιδί εκτονώνει την ενέργειά του πριν το φαγητό. Το να πλησιάσει στο τραπέζι για να πάρει κάτι που θέλει είναι ένας καλός τρόπος να απευαισθητοποιηθεί στο άγχος που του προκαλούν οι κοινωνικές καταστάσεις όπως ένα γεύμα. Να επαινείτε το παιδί και να το ενθαρρύνετε να έρχεται στο τραπέζι μαζί σας, έστω και για λίγη ώρα και χωρίς την προσδοκία να φάει. Με τον καιρό θα φτάσει στο σημείο να κάθεται στο τραπέζι για περισσότερη ώρα.

 

Εφαρμόσαμε  κάποιες από τις ιδέες για τη διατροφή και τη σίτιση του παιδιού μας 3 εβδομάδες πριν, αλλά έχουμε δει μικρές αλλαγές στη διατροφή του. Μπορεί να υπάρξει περαιτέρω βελτίωση;

Η αντιμετώπιση των θεμάτων γύρω από τη διατροφή είναι ένα αργό και μακρύ ταξίδι. Οι μικρές, διακριτικές και σταθερές αλλαγές είναι πολύ σημαντικές μιας και το παιδί είναι πιο πιθανό να τις υιοθετήσει. Πολλές φορές μπορεί να υπάρξει κάποια οπισθοδρόμηση και το παιδί να επαναλάβει μια παλιά διατροφική του συνήθεια. Κάτι τέτοιο δεν πρέπει να σας ανησυχεί εφόσον συμβαίνει πολύ συχνά στα παιδιά. Εσείς θα πρέπει να μείνετε προσηλωμένοι στον στόχο σας και να προσπαθείτε για το καλύτερο. Να θυμάστε πως πρέπει να γιορτάζετε την κάθε επιτυχία όσο μικρή και αν σας φαίνεται!

 

Πηγή: A Parent’s Guide to Exploring Feeding Behavior in Autism presented by Autism Speaks ATN/AIR-P.

koritsaki_transparent backgroundΜέτρο μας η εξέλιξή σας.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s