Κοινωνικές και Συναισθηματικές Δεξιότητες: Τι να Περιμένεις σε Διαφορετικές Ηλικίες.

Τα παιδιά ωριμάζουν και αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά υπάρχουν συγκεκριμένα κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα που μπορεί κάποιος να περιμένει σε διαφορετικές ηλικίες. Η παρακολούθηση της προόδου του παιδιού σας, καθώς και οι κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες αναπτύσσονται, μπορεί να βοηθήσει στην αποκάλυψη ενδεχόμενων θεμάτων. Το παρακάτω χρονοδιάγραμμα δείχνει τι θεωρείται τυπική συμπεριφορά καθώς ένα παιδί αναπτύσσεται.

 

Βρέφη και Μωρά

Μέχρι τους 2 μήνες

  • Ξεκινά να χαμογελάει και να κοιτάει απευθείας προς εσάς
  • Κλαίει για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες του
  • Κάποιες φορές ηρεμεί μόνο του πιπιλώντας τα χέρια και τα δάχτυλά του

 

Μέχρι τους 4 μήνες

  • Χαμογελάει και παίζει αυθόρμητα
  • Κλαίει όταν σταματάτε να παίζετε
  • Ξεκινά να ενασχολείται μαζί σας μιμούμενο τις εκφράσεις του προσώπου σας

 

Μέχρι τους 6 μήνες

  • Έχει μεγαλύτερη επίγνωση ποιοι άνθρωποι είναι γνώριμοι και ποιοι είναι άγνωστοι
  • Μπορεί να ανταποκριθεί στα συναισθήματά σας κλαίγοντας, χαμογελώντας ή γελώντας
  • Απολαμβάνει να κοιτά τον εαυτό του στον καθρέφτη

 

Μέχρι τους 9 μήνες

  • Ξεκινά να επιδεικνύει άγχος προς αγνώστους
  • Ξεκινά να προτιμά κάποια παιχνίδια από άλλα
  • Μπορεί να κλαίει όταν γνώριμα πρόσωπα δεν βρίσκονται γύρω του

 

Μέχρι τους 12 μήνες

  • Δείχνει συγκεκριμένες προτιμήσεις σε γνώριμα πρόσωπα
  • Είναι πιο διαδραστικό (π.χ. σας δίνει ένα παιχνίδι ή ένα βιβλίο ή κάνει συγκεκριμένους ήχους για να τραβήξει την προσοχή)
  • Απολαμβάνει απλά διαδραστικά παιχνίδια, όπως παιδικά τραγούδια και «κουκου-τσα»

Νηπιακή και Προσχολική Ηλικία

Μεταξύ 18 μηνών και 2 χρονών

  • Έχει περισσότερες εκρήξεις θυμού και γίνονται πιο προκλητικό, καθώς προσπαθεί για περισσότερη ανεξαρτησία και επικοινωνία
  • Ξεκινά απλά παιχνίδια προσποίησης, συχνά μιμούμενο τις πράξεις των ενηλίκων ή άλλων παιδιών
  • Ενδιαφέρεται για την παρουσία άλλων παιδιών γύρω του, αλλά είναι πιθανότερο να παίξει δίπλα τους (παράλληλο παιχνίδι), παρά μαζί τους (συνεργατικό παιχνίδι)

 

Μεταξύ 3 και 4 ετών

  • Ξεκινά να δείχνει και να εκφράζει προφορικά μία μεγαλύτερη ποικιλία συναισθημάτων
  • Το ενδιαφέρουν τα παιχνίδια προσποίησης, όμως μπορεί να μπερδέψει την πραγματικότητα με το φανταστικό
  • Είναι αυθόρμητα ευγενικό και φροντίζει τους άλλους
  • Ξεκινά να παίζει με άλλα παιδιά και διαχωρίζεται από εσάς πιο εύκολα
  • Μπορεί ακόμα να έχει εκρήξεις θυμού λόγω αλλαγών στη ρουτίνα του ή επειδή δεν παίρνει αυτό που θέλει

 

Σχολική Ηλικία (Δημοτικό)

Μεταξύ 5 και 6 ετών

  • Έχει επίγνωση του φύλου του και προτιμά να παίζει με συνομηλίκους του ίδιου φύλου
  • Απολαμβάνει να παίζει με άλλα παιδιά και είναι πιο ομιλητικό και ανεξάρτητο
  • Δοκιμάζει τα όριά του, αλλά είναι ακόμα πρόθυμο να ευχαριστήσει και να βοηθήσει
  • Ξεκινά να καταλαβαίνει τι σημαίνει η ντροπή

 

Μεταξύ 7 και 8 ετών

  • Έχει μεγαλύτερη επίγνωση των αντιλήψεων των άλλων
  • Μπορεί να παραπονιέται για φιλίες και για τις αντιδράσεις άλλων παιδιών
  • Θέλει να φέρεται καλά, αλλά δεν δίνει τόσο μεγάλη προσοχή στις οδηγίες σας
  • Προσπαθεί να εκφράσει τα συναισθήματά του με λέξεις, αλλά μπορεί να καταφεύγει στο θυμό όταν είναι αναστατωμένο

 

 

 

Μεταξύ 9 και 10 ετών

  • Ξεκινά να περιορίζει την ομάδα συνομηλίκων σε μερικούς στενούς φίλους με τους οποίους μοιράζεται μυστικά και αστεία
  • Μπορεί να αποσύρεται από οικογενειακές δραστηριότητες και συζητήσεις για να αρχίσει να αναπτύσσει την δική του ταυτότητα
  • Είναι τρυφερό, ανόητο και περίεργο, αλλά μπορεί ακόμα να είναι εγωιστικό, αγενές και εριστικό

 

Σχολική Ηλικία (Γυμνάσιο και Λύκειο)

Μεταξύ 11 και 15 ετών

  • Ξεκινά να σκέφτεται πιο λογικά
  • Είναι εσωστρεφές και ιδιότροπο και χρειάζεται ιδιωτικότητα
  • Εκτιμά την γνώμη φίλων και άλλων ανθρώπων όλο και περισσότερο
  • Μπορεί να δοκιμάζει καινούριες ιδέες, στυλ ντυσίματος και μανερισμούς σε μία προσπάθεια να βρει πού ταιριάζει

 

Μεταξύ 16 και 18 ετών

  • Προσπαθεί σκληρά να είναι ανεξάρτητο και μπορεί να αρχίσει να απομακρύνεται συναισθηματικά από εσάς
  • Ξεκινά να προσπαθεί να ανακαλύψει τις δικές του δυνάμεις και αδυναμίες, κάτι που μπορεί να τους κάνει να φαίνονται εγωκεντρικοί, παρορμητικοί ή κακόκεφοι
  • Περηφανεύεται για τις επιτυχίες τους
  • Μπορεί να δείχνει ενδιαφέρον στο να βγαίνει ραντεβού και να περνά πολύ χρόνο με φίλους

 

Understood.org

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s