Μάθετε Περισσότερα για την Επικοινωνία  του Παιδιού σας. Κεφ.1

Κοιτάξτε τι αρέσει και τι δεν αρέσει στο παιδί σας.

Οι γονείς του Βασίλη δεν ξέρουν πώς να τον βοηθήσουν να επικοινωνήσει. Δεν ξέρουν καν αν τους ακούει, όταν του μιλάνε. Αλλά ξέρουν πολλά πράγματα για αυτόν. Ξέρουν ποια φαγητά, παιχνίδια και δραστηριότητες του αρέσουν. Αν και οι γονείς του Βασίλη μπορεί να μην το συνειδητοποιούν, είναι σημαντικές πληροφορίες που θα τον βοηθήσουν.

 

Όταν ξέρετε τι αρέσει στο παιδί σας ξέρετε τι το κινητοποιεί να επικοινωνήσει.

  • Ποιο είναι το αγαπημένο παιχνίδι του παιδιού σας;
  • Ποιο είναι το αγαπημένο του φαγητό;
  • Τι είδους σωματικά παιχνίδια του αρέσουν;
  • Με ποιον του αρέσει να περνάει περισσότερο χρόνο;

Κάποια παιδιά δίνουν ξεκάθαρα συνθήματα για το τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει. Για παράδειγμα, το παιδί σας μπορεί να παίζει πάντα με το ίδιο παιχνίδι ή να σας τραβάει στη μπροστινή πόρτα ξανά και ξανά. Σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι εύκολο να καταλάβετε τι του αρέσει. Όμως, κάποιες φορές, χρειάζεται να παρατηρείτε το παιδί σας πιο προσεκτικά, για να ανακαλύψετε τις προτιμήσεις του. Μπορεί τότε να μάθετε ότι του αρέσει να χοροπηδάει, να τρέχει πέρα δώθε ή να περνάει κάτω από έπιπλα, περισσότερο από ότι νομίζατε.

 

Τα πράγματα που αρέσουν στο παιδί σας μπορεί να είναι δυσνόητα.

  • Γιατί ο Βασίλης πάντα κινείται;
  • Γιατί ο Χριστόφορος βλέπει τόσο πολύ τηλεόραση;
  • Γιατί ο Πέτρος πάντα μυρίζει πράγματα;
  • Γιατί αρέσει στη Λίνα να στριμώχνεται ανάμεσα στον καναπέ και στον τοίχο;

 

Τα πράγματα που δεν αρέσουν στο παιδί σας μπορεί να είναι δυσνόητα.

  • Γιατί δεν του αρέσει του Γιώργου, όταν τον λούζουμε;
  • Γιατί φοβάται ο Μιχάλης τις κυλιόμενες σκάλες;
  • Αναρωτιέμαι γιατί ενοχλεί τόσο το Νίκο η ηλεκτρική σκούπα.
  • Νόμιζα ότι σε όλα τα παιδιά αρέσουν τα μακαρόνια. Γιατί δεν αρέσουν στην Κατερίνα;

 

Το παιδί σας μπορεί να κάνει άλλα πράγματα που είναι δυσνόητα για μας.

  • Γιατί αρέσει στον Γρηγόρη να κοιτάζει τα δάχτυλά του συνέχεια;
  • Γιατί η Τζένη ανοιγοκλείνει τόσο πολύ τα ματιά όταν βγαίνουμε έξω;
  • Γιατί ο Χρήστος δεν γυρνάει όταν τον φωνάζω;

 

Οι πράξεις του παιδιού σας σάς δείχνουν πώς αισθάνεται τον κόσμο – μέσω της κίνησης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης.

Πολλά παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) ανταποκρίνονται στον κόσμο γύρω τους με ασυνήθιστους τρόπους. Αυτό συμβαίνει επειδή μπορεί να μην αισθάνονται τον κόσμο με τον ίδιο τρόπο που τον αισθανόμαστε εγώ κι εσύ. Το παιδί σας μπορεί να έχει υπερευαισθησία σε κάποιες αισθήσεις, που σημαίνει ότι χρειάζονται μόνο λίγο από αυτές για να διεγερθούν σε μεγάλο βαθμό. Αν το παιδί σας είναι υπερευαίσθητο, μπορεί να αγχώνεται και να προσπαθεί να αποφύγει τις αισθήσεις που τον ενοχλούν. Για παράδειγμα, ο Νίκος που αναφέραμε πριν, είναι υπερευαίσθητος προς τον ήχο της ηλεκτρικής σκούπας, οπότε καλύπτει τα αυτιά του για να εμποδίσει τον ήχο της.

Ακόμα, το παιδί σας μπορεί να έχει υποευαισθησία σε κάποιες αισθήσεις και να τις ψάχνει, γιατί χρειάζεται μεγάλο ποσό από αυτές για να διεγερθεί. Τα παιδιά που έχουν υποευαισθησία στην κίνηση, είναι ιδιαίτερα ενεργά, επειδή ζητάνε τις αισθήσεις που χρειάζονται από το τρέξιμο, το κούνημα ή το χοροπήδημα. Από την άλλη, υπάρχουν παιδιά που είναι υποευαίσθητα, αλλά είναι παθητικά. Μετά βίας αντιδρούν στο κόσμο γύρω τους, επειδή δεν λαμβάνουν αρκετή διέγερση από αυτόν.

Είναι πιθανό το παιδί σας να έχει μικτές αντιδράσεις στις αισθήσεις – μπορεί να είναι υπερευαίσθητο σε κάποιες και υποευαίσθητο σε άλλες. Πολλά παιδιά με ΔΑΦ είναι υποευαίσθητα στον λόγο και δεν ανταποκρίνονται σε αυτόν, ακόμα κι αν άλλοι ήχοι τους ενοχλούν. Αν το παιδί σας δυσκολεύεται να ακούσει ομιλητικούς ήχους, θα είναι δύσκολο για αυτό να δώσει προσοχή σε αυτά που λέτε.

Πολλά παιδιά με ΔΑΦ έχουν προβλήματα με τον κινητικό προγραμματισμό, που σημαίνει ότι είναι δύσκολο για αυτά να σχεδιάσει και εκτελέσει κινήσεις. Αν το παιδί σας έχει προβλήματα στον κινητικό προγραμματισμό, μπορεί να σκοντάφτει πάνω σε πράγματα. Ή μπορεί να παίζει με τα παιχνίδια του με έναν επαναληπτικό τρόπο, εφόσον το βρίσκει πιο εύκολο να μάθει μια ομάδα κινήσεων, αντί για πολλές. Η ομιλία είναι δύσκολη για κάποια παιδιά με ΔΑΦ, εν μέρει επειδή η ομιλία απαιτεί μεγάλη ποσότητα κινητικού προγραμματισμού για το στόμα, τη γλώσσα και το λάρυγγα.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s