Διευρύνοντας τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών (μέρος 1ο).

Τα παιδιά με δυσκολίες στην σίτιση που βασίζονται σε αισθητηριακά προβλήματα συχνά περιορίζουν τους τύπους των υγρών και των στερεών τροφών που διατίθενται να καταναλώσουν . Τα προβλήματα με την αισθητηριακή ρύθμιση και την αισθητηριακή αμυντικότητα οδηγούν άμεσα σε πολλές άβολες εκπλήξεις που σχετίζονται με το φαγητό και τις ώρες του φαγητού για τα παιδιά.

Οι βασικές αρχές

Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν για  τα νέα φαγητά με διασκεδαστικούς τρόπους χωρίς να τρομοκρατούνται. Χρειάζονται μεγάλη έκθεση στο όποιο είδος φαγητού πριν μπουν στην διαδικασία να το δοκιμάσουν ή να το φάνε. Οι ώρες του φαγητού είναι συχνά συσχετισμένες με την προσδοκία σίτισης και κατανάλωσης νερού. Πολλά παιδιά είναι σε επί φυλακή και ξοδεύουν μεγάλα αποθέματα ενέργειας για να προστατεύσουν τους εαυτούς τους από νέες αισθητηριακές εμπειρίες που πιστεύουν ότι είναι επικίνδυνες. Η άνεση και η ασφάλεια είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες για την ώρα του φαγητού. Όταν τα παιδιά αισθάνονται ασφάλεια και άνετα, είναι διατεθειμένα πιο πολύ να ρισκάρουν και να συμμετάσχουν σε νέες εμπειρίες.

Τα συναισθήματα της άνεσης και της ασφάλειας βασίζονται σε μία επαρκή αισθητηριακή και γαστρεντερική επεξεργασία. Όταν αυτές οι δύο περιοχές δεν λειτουργούν επαρκώς, τα παιδιά θα σπαταλούν περισσότερη ενέργεια προστατεύοντας τους εαυτούς τους παρά να μπουν στην διαδικασία να μαθαίνουν για καινούρια φαγητά. Συχνά περιορίζουν τις τροφικές τους επιλογές σε μία ομάδα γνωστών τους φαγητών που αισθάνονται ασφάλεια να καταναλώσουν καθώς τα έχουν γευτεί στο παρελθόν και τα γνωρίζουν. Τα προγράμματα που σχετίζονται με την ώρα του φαγητού ενσωματώνουν ολοκληρωμένες στρατηγικές προκειμένου να βελτιωθεί η αισθητηριακή επεξεργασία και ολοκλήρωση και να μειωθεί η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και η άβολη αίσθηση από το παιδί.

Η ολοκληρωμένη, επαρκής διατροφή προκύπτει όταν κάποιος τρώει ένα μεγάλο εύρος φαγητών. Τα προγράμματα που αφορούν την ώρα του φαγητού και εστιάζουν πιο έντονα στο να διευρύνουν τις διατροφικές συνήθειες παρά να αυξάνουν την πρόσληψη φαγητού θα έχουν καλύτερα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Οδηγίες

Ενσωματωμένες στρατηγικές για την  ομαλοποίηση της αισθητηριακής επεξεργασίας πριν και κατά την διάρκεια της επαφής με το φαγητό.

Οι δραστηριότητες που παρέχουν συγκεκριμένους τύπους αισθητηριακής εισροής μπορούν να υποστηρίξουν αισθητηριακή οργάνωση και να μειώσουν την αμυντικότητα.  Αυτό περιλαμβάνει κίνηση στον χώρο ή αιθουσαία είσοδο. Το αργό κούνημα , για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν μετάβαση σε πιο έντονες κινητικά δραστηριότητες, πριν από την ώρα για το φαγητό ή δραστηριότητες όπως βούρτσισμα δοντιών για να ενισχυθεί η μείωση της αισθητηριακής αμυντικότητας και υπερφόρτωσης, και σε κάποια ήσυχη οργανωμένη δραστηριότητα καθώς ένα παιδί ακούει μία ιστορία και λαμβάνει φαγητό από ειδικό σωλήνα χορήγησης φαγητού.

Το να χοροπηδά επίσης βοηθά την αιθουσαία εισροή.  Επιπρόσθετα, παρέχεται  η αισθητηριακή εισροή στις αρθρώσεις που ονομάζεται ιδιοδεκτικότητα.

Η ιδιοδεκτικότητα μπορεί να οργανωθεί για πολλά παιδιά , και αυτό θα βοηθήσει στο να μειωθεί η αισθητηριακή αμυντικότητα όταν παρατηρείται πριν την διαδικασία εξερεύνησης του φαγητού και τα ολοκληρωμένα γεύματα. Βοηθά επίσης παιδιά που έχουν χαμηλό τόνο και μειωμένη σταθερότητα θέσης να κερδίζουν περισσότερη σταθερότητα και να κάνουν πιο οργανωμένες κινήσεις. Άλλες δραστηριότητες που παρέχουν δυνατή αισθητηριακή εισροή στις αρθρώσεις και στους μύς περιλαμβάνουν πιέσεις ( η κούνια, μια κάποιου τύπου περπατούρα), μεταφορά ( κουτιά, λεκάνες με ρούχα για πλύσιμο, μαξιλάρια), τούμπες, να κρέμεται ανάποδα, να ανεβαίνει σκάλες ή λόφους και να κάνει βάδειν.

Οι σφιχτές αγκαλιές και το κρυφτό στα μαξιλάρια παρέχει την αισθητηριακή εισροή στο δέρμα γνωστή ως εισροή βαθειάς πίεσης. Άλλες δραστηριότητες που παρέχουν αυτού του είδους αισθητηριακής διέγερσης είναι το να τυλίγεται το παιδί σε μια κουβέρτα και να κοιμάται κάτω από πολλά σκεπάσματα.

Συγκεκριμένοι τύποι ήχου και μουσικής είναι επίσης σημαντικοί για να οργανωθεί το νευρικό σύστημα. Η χρήση της μουσικής που περιλαμβάνει συγκεκριμένα διπλοωτικούς τόνους γνωστούς ως Hemi-Sync είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για παιδιά με δυσκολίες αισθητηριακής επεξεργασίας. Όταν αυτός ο τύπος μουσικής χρησιμοποιείται και παίζει στο παρασκήνιο κατά την διάρκεια της αισθητηριακής εξερεύνησης και τις ώρες του δείπνου , πολλά παιδιά παρουσιάζουν ιδιαίτερα εστιασμένη προσοχή και μειωμένη αισθητηριακή αμυντικότητα καθώς και μεγαλύτερη ανοχή σε νέες εμπειρίες.

Παρατηρήστε το παιδί πολύ προσεκτικά όταν του γνωστοποιείτε αυτούς τους τύπους διέγερσης. Η αισθητηριακή διέγερση δεν θα πρέπει ποτέ να επιβάλλεται σε ένα παιδί. Κάποια παιδιά βιώνουν μεγαλύτερη αποδιοργάνωση με την αιθουσαία εισροή και δεν τους αρέσει το να κούνιονται και να χοροπηδούν. Άλλα έχουν έλλειψη σε ολικό έλεγχο κίνησης για να αναμειχθούν σε αυτοπαραγόμενες δραστηριότητες που  παρέχουν δυνατή εισροή σε αρθρώσεις και μυς. Ακόμα άλλα μπορεί να αισθανθούν πως η μουσική στο παρασκήνιο τους διασπά ή τους αποπροσανατολίζει. Παρατηρούμε τους τύπους δραστηριοτήτων που το παιδί αναζητά και απολαμβάνει. Διευρύνουμε τους τρόπους με τους οποίους το παιδί μπορεί να δεχθεί αυτές τις δραστηριότητες. Εισάγουμε αισθητηριακές δραστηριότητες σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα κατά την διάρκεια της ημέρας ως αισθητηριακή δίαιτα που μπορεί να βοηθήσει το παιδί να κερδίσει και να κατακτήσει μεγαλύτερη αισθητηριακή άνεση κατά την διάρκεια της ημέρας. Όταν το αισθητηριακό σύστημα λειτουργεί πιο φυσιολογικά τα παιδιά θα είναι πιο δεκτικά σε νέες εξερευνήσεις αναφορικά με τις αισθήσεις που συνοδεύουν την τροφή και την πόση.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s